Brainpower++ met UX/UI Designer Stephan Westra
Customer Journeys: hoe doorlopen gebruikers jouw website of app?
Customer Journeys bieden een levendig en beeldend inkijkje in de wereld van gebruikers: waar ze struikelen, waar ze blij mee zijn en waar de schatkisten van verbetering verborgen liggen. En het beste? Het is allemaal vanuit het oogpunt van de gebruiker.
Het ultieme doel? Ontwikkelaars en andere stakeholders de sleutels in handen geven voor het begrijpen, creëren en omarmen van deze customer journeys. Want wie goed kijkt, ontdekt schatten aan inzicht en mogelijkheden.
Tijdens de Brainpower++ nam ik de Arcadians mee in het belang van de inzichten die je uit een Customer journey haalt. In deze blog vertel ik je mijn drie belangrijkste learnings uit de sessie.
Laat Customer Journeys leven.
Betrek alle teamleden, stakeholders, afdelingsmedewerkers, klanten en de organisatie bij de klantreis. Op deze manier breng je afdelingen met elkaar in contact en kan je makkelijker over muren gaan om tot dezelfde visie en doelen te komen.
De Peak-End theorie.
Mensen onthouden de start, midden en eindfase van een reis. Zorg er dus voor dat je piekt op het einde, zodat mensen een goed gevoel overhouden aan jouw dienst of app.
Ga in gesprek en loop mee met je eindgebruikers.
Achterhaal altijd de context van waaruit zij werken en waarom ze ergens tegenaan lopen. Op deze manier creëer je écht inlevingsvermogen en kan je vanuit de gebruiker ontwerpen.
Conclusie.
Customer Journeys moeten altijd ondersteunend zijn aan een business doel, waarbij je wil verbeteren vanuit de belevingswereld van de eindgebruiker. Hierdoor kan je de bedrijfsvisie veranderen van inside-out naar outside in, zodat de klantreis niet afhangt van de bedrijfsprocessen, maar bepaald wordt vanuit de behoeften van de gebruiker. Betrek alle interne afdelingen erbij, zodat je silo’s kan afbreken en samenwerken creëert en stimuleert.